بیایید با سرطان مبارزه کنیم

سرطان اندومتر رحم

In سرطان رحم on نوامبر 28, 2007 at 5:38 ب.ظ.

مقدمه:

از نظر بافت‌شناسی جسم رحم به سه قسمت تقسیم می​شود: 1- اندومتر (قسمت داخلی رحم) 2- میومتر (قسمت عضلانی رحم که در وسط قرار می‌گیرد) 3- اکتومتر(قسمت بیرونی رحم). سرطان اندومتر (endometrial cancer) اشاره به سرطانی شدن لایه​ی درونی رحم دارد.

سرطان اندومتر رحم یکی از شایع​ترین سرطان​های زنان در ایالات متحده است. در حقیقت سالانه حدود 40000 زن آمریکایی با تشخیص سرطان اندومتر مواجه می‌شوند٬ به همین دلیل این سرطان چهارمین سرطان شایع در نزد زنان است:

1- سرطان پستان 2- سرطان ریه 3- سرطان کولون 4- سرطان اندومتر رحم

اندومتر: همان لایه‌ای است که در قسمت داخلی رحم وجود دارد. متخلخل است و در همین لایه است که رشد و گسترش جنینی رخ می‌دهد.

عمدتاً سرطان اندومتر در سنین بعد از باروری شایع است٬ بیشتر سنین بین 60 تا 70 سال. گاه سرطان اندومتر رحم را به طور خلاصه سرطان رحم می‌گویند٬ اما همانگونه که در مقدمه ذکر شد رحم سه لایه دارد که دو لایه دیگر آن نیز ممکن است سرطانی شوند. اما از آنجایی که سرطان در دو لایه دیگر آن شیوع کمتری نسبت به اندومتر دارد، همین دلیل عمده تمرکز بر روی سرطان اندومتر است.

سرطان اندومتر معمولاً در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود، چون از همان مراحل اولیه، خون​ریزی از واژن (مجرای تناسلی زنان) در زمان​های غیرطبیعی- بین دو پریود یا بعد از یائسگی- رخ خواهد داد. اگر سرطان اندومتر در مراحل آغازین تشخیص داده شود٬ می‌توان به راحتی با عمل جراحی رحم را برداشت. شانس موفقیت درمان در مراحل آغازین این سرطان 90% است. در مواردی که دیر مراجعه شود، سرطان از رحم گسترش می‌یابد و به سایر اندام​ها دست‌اندازی می‌کند. هر ساله حدود 7000 زن در آمریکا بر اثر این سرطان جان خود را از دست می‌دهند.

منبع: مقدمه‌ای بر سرطان رحم . ترجمه با اندکی تغییر توسط مزیدی

  1. [...] وبلاگ مبارزه با سرطان نوشتم. شما مي‌توانيد اين مطلب را اينجا بخوانيد. همانگونه كه در آنجا نوشته‌ام، مطلب كوتاه و [...]

  2. what are the reasons for this cancer?
    Are there any triggers?
    except regular checking, is there any thing man can do ?

  3. [...] 4, 2007 توسط mhmazidi در قسمت نخست، مقدماتی از سرطان اندومتر رحم گفته شد.اكنون به علايم و [...]

  4. باسلام: دختري 36 ساله هستم پس از درد شديد در ناحيه چپ كمر ازمايش سونوگرافي مبتي براتروفي شديد اندومتر ميباشم لطفا راهنمايي كنيد.

  5. @ سپيده خانوم: آتروفي شديد اندومتر به معني سرطان نيست. معني اين عبارت تنها اين است كه در حال حاضر رحم شما آمادگي لازم براي پذيرفتن جنين را ندارد. براي اين موضوع شما بايد زير نظر پزشك متخصص خود داروهاي لازمه را دريافت كنيد تا دوباره اندومتر رحم (لايه دروني ان) به وضعيت مطلوب برسد و آمادگي براي پذيرش جنين پيدا كند.

  6. من از 4 سال پیش سرطان سینه دارم . 38 ساله هستم .الان هم تاموکسیفن مصرف می کنم .امروز متوجه شدم که دیواره رحمم بسیار ضخیم شده 16 میلیمتر است.آیا این نشانه ابتلا من به سرطان رحم است.با تشکر

  7. @زهرا : افزايش ضخامت ديواره رحم به تنهايي نشانگر سرطان نيست.بايد ساير علايم نيز چك شود.همچنين احتياج به معاينه دقيق دستگاه تناسلي توسط يك پزشك متخصص زنان مي‌باشد.
    با اينحال از آنجا كه شما مدت طولاني تاموكسيفن مصرف مي‌كنيد اين علامت مي‌تواند جزء عوارض دارويي تاموكسيفن باشد.از طرف ديگر شما بهخوبي مي‌دانيد كه كساني كه تاموكسيفن مصرف مي‌كنند هرچند وقت يكبار(بسته به تشخيص پزشك معالج) بايد تستهاي آزمايشگاهي آنها چك شود.
    نتيجه‌گيری: بنظر مي‌رسد ارتباطی با سرطان رحم ندارد و افزايش ضخامت ناشي از مصرف مداوم تاموكسيفن باشد. با اينحال قويا توصيه مي‌شود كه با پزشك معالج خود تماس بگيريد.

  8. با سلام
    من دختري 25 ساله هستم كه حدود 8 ماه مي باشد كه بعد از نزديكي لكه هاي خون مي‌بينم (بعضي اوقات كم و بعضي اوقات زياد) به دكتر زنان مراجعه كردم . گفتند بايد تست سرطان بدم و اينكه اگر با دارو برطرف نشد فريز كنم .در ضمن حدود 2 سال پيش هم يكبار فريز كردم . خيلي نگران هستم لطفا مرا راهنمايي كنيد . متشكرم

  9. سلام من ندا هستم 23 ساله . مدت ها بود كه در ماهها دو بار پريود مي شدم . تا اينكه روي اندام تناسليم زيگلهاي مشاهده كردم و به دكتر مراجعه كردم كه دكتر به من گفت بايد تست سرطان بدهم . حالا دكترم به من ميگه كه احتمالاً سرطان داشته باشم بخاطر همين انواع اقسام آزمايشات رو براي من نوشتن . به من بگيد الان بايد چيكار كنم .

پاسخی بگذارید

دنبال‌کردن

هر نوشتهٔ تازه‌ای را در نامه‌دان خود دریافت نمایید.

