میگرن, استروژن, تحقیقات, سردرد, سرطان سینه
In سرطان پستان (سینه) on نوامبر 13, 2008 at 1:08 ق.ظ
ممکن است میگرن چیز با ارزشی باشد. تحقیقات جدید نشان میدهد زنانی که سابقه سردردهای شدید دارند ممکن است ۳۰ درصد کمتر از کسانیکه سردرد عادی دارند دچار سرطان سینه شوند.
کریستفر لی، سرطان شناسِ مرکز مطالعات سرطان فرد هاتچینسونگ در سیاتل و مسئول مطالعات میگوید: شاید پروسه درمانی میگرن فراتر از درمان میگرن فایده داشته باشد. ما این مطالعات را با دقت و هوشیاری دنبال می کنیم.
او معتقد است اگر از مصرف مُسکنها جلوگیری شود هورمن استروژن ممکن است هم در میگرن و هم در سرطان سینه نقش داشته باشد. مطالعات او نشان میدهد که میگرن معمولا در دوره قاعدگی ( وقتی که سطح استروژن پایین است ) و زمان آبستنی ( سطح استروژن بالاست ) از بقیه زمانها بیشتر است.
سرطان سینه به بالاترین سطح استروژن در طول عمر زنان نسبت داده شده است.
اندره چارلز متخصص اعصاب که مسئول مطالعات دانشگاه کالیفرنیای لس آنجلس میباشد و در این تحقیقات نقشی نداشته می گوید: من واقعا از وجود ارتباط بین این دو متعجب نشدم.
اما او اشاره می کند که ارتباط بین میگرن و هورمن ها پیچیده است و ممکن است که ژنها در ارتباط بین تومور و میگرنها نقش داشته باشند. او می گوید: فکر میکنم که امکانات دیگهای هم وجود داشته باشد.
لی میگوید: این نخستین مطالعه است برای کشف امکان ارتباط بین میگرن و سرطان سینه میباشد. اما او اشاره می کند که اطلاعات جمعاوری شده از بیماران میگرنی ریسک کمتری از مطالعات قبلی را برای ابتلاع به سرطان نشان میدهند.
همچنین ممکن است که این نتایج به این دلیل بدست آمده باشد که زنان مبتلا به میگرن دکترهایشان را بیشتر می بینند و لذا از سلامتی جسمانی مطلوبتری برخورداند. اما لی معتقد است که زنانی که بیشتر دکترهایشان را می بینند بیشتر در معرض ماموگرافی قرار دارند و امکان تشخیص سرطان سینه در آنها بیشتر است.
لی می گوید که او و همکارانش در مرکز مطالعات سرطان فرد هاتچیستون و دانشگاه واشنگتن در حین مطالعه روی 2000 زن با سرطان سینه در دوران بعد از یائسگی و 1500 زن بدون سرطان سینه بعد از یائسگی، ارتباطاتی را بین میگرن و سرطان سینه تشخیص داده اند.
مطالعات آنها اخیراً در نشریه اپیدمیولوژی سرطان منتشر شده است. زنانی که گفته اند حداقل یکبار در زندگی دچار میگرن بوده اند حدود 30 درصد کمتر از بقیه دچار سرطان سینه می شوند.
در این تحقیقات زنان مشخص نکرده بودند که در حین درمان میگردن چه داروهایی را مصرف کردند.
لی به scientificAmerican.com گفت امیدوار است تحقیقات آینده به محققان کمک کند که بهتر بتوانند ارتباط بین استروژن و سرطان سینه را تشخیص دهند و راهی برای کاهش بیماری ها کشف نمایند.
منبع: SCIENTIFIC AMERICAN ، ترجمه از حدیثه حسینیپور
الکل, دخانیات, عوامل سرطانزا
In عوامل سرطانزا on نوامبر 1, 2008 at 10:28 ب.ظ
تحقیقات جدید نشان دادهاند که اضافه وزن همراه با رژیم غذایی نامناسب یکی از دلایل اصلی سرطان است. حدود یک سوم از 8 میلیون مورد مرگ بر اثر سرطان در جهان در مدت یک سال به دلیل عوامل محیطی و شرایط زندگی میباشد.
همچنین عادتهای مفید ممکن است که بر روی این عوامل تاثیرگذار باشند، اما نمیتوانند بر روی مشکلات ژنتیکی تاثیرگذار باشند. خطرناکترین عوملی که برای بیش از 35% مرگ بر اثر سرطان شمرده شدهاند، عبارتند از: استعمال دخانیات، نداشتن فعالیتهای فیزیکی، الکل، رژیم غذایی بدون میوه و سبزیجات، چاقی، آلودگی هوا، داشتن رابطه جنسی نامطمئن و استفاده از سرنگهای استفاده شده هستند.
استعمال دخانیات، استفاده بیش از حد الکل و رژیم غذایی که شامل میوه و سبزیجات نمیباشد و یا مقدار آن بسیار ناچیز است، از عواملی هستند که میتوانند با پرهیز از آنها خطر حدود دوازده نوع سرطان را کنترل کرد. به گونهای که در کشورهای پیشرفته استفاده از الکل، استعمال دخانیات و چاقی از عوامل مهم مبتلا شدن به سرطان میباشند.
بر همین اساس میتوان با کنترل و بهبود شرایط محیطی، از مبتلا شدن به سرطانهای مختلف تا میزان زیادی جلوگیری کرد.
منبع: Lifestyle and Cancer، ترجمه از امین ثابتی
ویتامین E, تحقیقات, سلنیوم, سرطان پروستات
In اخبار, سرطان پروستات on اکتبر 30, 2008 at 2:57 ب.ظ
محققان آمریکایی گزارش دادهاند که مکملهای سلنیوم و ویتامین E نمیتوانند از سرطان پروستات جلوگیری کنند، در حقیقت شاید کمی خطرناک هم باشند.
مطالعات بر روی ۳۵هزار نفر نشان داده که ۲ مکمل با همدیگر یا به تنهایی نمیتوانند از سرطان پروستات، که متداولترین نوع سرطان در مردان آمریکاست، جلوگیری کنند.
دکتر Eric Klein از کلینیک Cleveland در اوهایو که روی این مطالعات کار میکند در این باره گفت: با ادامه دادن تحقیقات برو روی ۳۵ هزار مرد، این اطلاعات بدست آمده میتوانند به ما کمک کنند تا بفهمیم چرا این ۲ مکمل مقوی که یافتههای معتبر قبلی آنها در جلوگیری از سرطان پروستات موثر میدانستند، تاثیری ندارند.
بر اساس مطالعات قبلی که نشان میدادند این ۲ مکمل در سرطان پروستات جلوگیری میکنند هر دو آنتی اکسیدان هستند. ترکیبی که بر اساس تاثیرات شیمیایی میتوانند سلولها و DNA را نابود کنند.
انستیتوی ملی سرطان که به انجام گرفتن مطالعات کمک کرده است گفت: بیماران از ادامه استفاده از مکملها منع شدهاند اما بررسی بر روی سلامت آنها برای ۳ سال دیگر ادامه پیدا میکند.
یکی از انستیتوهای سلامتی در این باره گفت: بر پایه این مطالعات که البته هنوز قطعیت ندارد، سرطان پروستات در مردانی که فقط ویتامین E دریافت میکنند بیشتر است و همچنین مردانی که فقط سلنیوم دریافت میکنند میزان دیابت بیشتر است.
” هیچ یک از این یافتهها بالا رفتن خطر را ثابت نمی کنند و شاید کاملا شانسی باشند. “
افراد مورد مطالعه به صورت تصادفی یکی از چهار گروه مکملها یا شبه داروها را دریافت کردند: یکی از گروهها هر دو مکمل ویتامین E و سلنیوم را دریافت کردند. گروه دیگر سلنیوم و یک شبه دارو را دریافت نمودند. گروه بعدی ویتامین E و یک شبه دارو را مصرف نمودند و آخرین گروه نیر قرصهای شبه دارو را مورد مصرف قرار داند.
انجمن سرطان آمریکا پیش بینی کرده که در سال ۲۰۰۸، حدود ۱۸۶۳۲۰ مرد به سرطان پروستات مبتلا خواهند بود و ۲۸۶۶۰ نفر از آنها فقط در آمریکا فوت خواهند کرد.
منبع: Reuters، ترجمه از حدیثه حسینیپور
سرطان پستان (سینه), سرطان سینه
In سرطان پستان (سینه) on اکتبر 24, 2008 at 2:11 ب.ظ
روز ۲۸ مهر به عنوان روز سلامت زنان نامگذاری شده است. امروز در محل کارم بروشوری را دیدم که اطلاعات ساده اما مفیدی را در مورد یکی از شایع ترین و مهمترین بیماریهای زنان یعنی سرطان پستان بیان کرده بود.
سرطان پستان در بین شایعترین سرطانهای زنان قرار دارد که روز به روز بر تعداد مبتلایان آن در ایران و جهان افزوده میشود.
۱- چه کسانی بیشتر در معرض خطر ابتلا به این سرطان هستند؟
- وجود خویشاوندانی که دچار سرطان پستان یا تخمدان شدهاند.
- سن اولین زایمان بالای ۳۰ سالگی
- اولین قاعدگی قبل از ۱۲ سالگی یا یائسگی بعد از ۵۵ سالگی
- عدم شیردهی به فرزندان
- چاقی بعد از یائسگی
- نازائی
۲- علایم هشداردهنده چیست؟
- وجود تودهی قابل لمس در پستان
- سفتی یک طرفهی پستان
- تو کشیدگی و خارش نوک پستان
- ترشح خودبخودی از نوک پستان بخصوص ترشح خونی
- بزرگی غدد زیر بغل
- تغییر در اندازهی پستان
- هرگونه تغییر رنگ پستان
۳-چکار کنیم؟
- ۹۵ درصد سرطانهای پستان توسط خود فرد کشف میشوند. پس معاینه توسط خود شخص بسیار مهم و اساسی است.
- هر خانومی از سنین بلوغ تا پایان عمر هر ماه جلوی آینه بایستد و معاینه پستان را به روش صحیح و علمی انجام دهد.
- خانومهای بالای ۳۰ سال، حداقل هر سال یکبار توسط پزشک معاینه شوند.
- خانومهای بالای ۴۰ سال، حداقل یکبار ماموگرافی (عکسبرداری از پستانها) را انجام دهند.
- خانومهای ۴۰ تا ۷۰ ساله، هر ۲ سال یکبار یک ماموگرافی انجام دهند.
- خانومهای ۷۰ ساله به بالا، هر ۵ سال یکبار یک ماموگرافی انجام دهند.
نکته: جسم انسان مرکز ثقل تمامی فعالیتهایش در سرتاسر زندگی است. هر شخصی باید در حد توان خود سعی کند جسم خود را زنده، شاداب و سرحال نگه دارد. سلامت جسم تاثیر انکارناپذیری بر تمامی فعالیتهای جسمی و روحی- روانی انسانها دارد. این مطلب در مورد زنان از اهمیت بیشتری برخوردار است. پس شما خانومهای محترم:
از جسم خود لذت ببرید. سعی کنید آن را زنده، سالم، سرحال و شاداب نگه دارید. سلامت جسم شما بر روی خود شما و تمامی اطرافیان شما تاثیر میگذارد. برای جسم خود ارزش بینهایت زیادی قائل شوید و همیشه آن را سالم نگه دارید.
منبع: وب 2، نوشته شده توسط دکتر مزیدی